Ulykker og motorstopp er det ingen som ønsker seg, spesielt på ferie når alt skal være hyggelig og man skal kose seg. Likevel er uhellet fort ute enten det er snakk om en bilulykke eller et flatt dekk.Uansett hvor opptatt du er med å planlegge og glede deg til ferien er det lurt å holde seg oppdatert på hva du gjør om noe skulle skje med leiebilen din.
Først og fremst – i tilfelle bilulykke må du handle raskt. Det først du må gjøre er å passe på at ingen er skadet. Bring deg selv og alle involverte parter i sikkerhet. Skriv ned nødnummer slik at du har det klart dersom du skulle ha bruk for det.
Når alle er trygge og uskadet bør du ta bilder av bilen og scenen og alle objektere og kjøretøy påvirket av hendelsen. Disse bildene kan ha høy viktighet senere ettersom de er viktige beviser i et senere forsikringskrav.
Ved ulykker med leiebil eller tyveri er du pålagt å informere bilutleieselskapet og lokale myndigheter om ulykken innen 24 timer. Det er selvfølgelig best å informere utleieren med en gang uhellet inntreffer slik at de kan hjelpe deg med å arrangere veiassistanse. Hvis du legger merke til en ny skade som ikke er notert tidligere, for eksempel da du hentet bilen må du også informere utleier.
Noen ganger kan det hende at du har hatt en fin spasertur gjennom byens gater, du nyter ferien og stopper på veien for å ta en matbit. Nårt du kommer tilbake til parkeringsplassen ser du at leiebilen din er blitt skrapet opp, skadet eller påkjørt. Den son har gjort det er for lengst borte og du står det med skadet bil. Ved slike irriterende hendelser, eller ved enhver skade på bilen eller annen manns eiendom må du skaffe en politirapport innen 24 timer og informere utleier så fort som mulig.
En annen ting å huske på er at reperasjoner og erstatning av bildeler må godkjennes av utleier i forkant av noe arbeid på bilen.
Hvis vi antar at du har ekstra dekning til bilen din som for eksempel refunderbar egenandel med Super Cover fra Auto Europe vil du kunne kreve tilbake pengene du betalte for skaden. For å prosessere kravet ditt trenger vi en skaderapport som er signert av både deg og bilutleieselskapet før leieavtalens slutt. Det er veldig viktig å huske at ved alle ulykker som involverer en tredjepart må du kontakte det lokale politiet umiddebart og skaffe til veie en politirapport. Pass på at du samler sammen alle data og detaljer om tredjeparten. Informer den lokale utleieren, politiet og Auto Europe.
Å stå på landeveien med flatt dekk er langt fra drømmen om den perfekte ferien. Hvis du punkterer på ferie med leiebilen vil du som regel finne et reservedekk i bagasjerommet slik at du kan skifte dekk selv. For mer alvorlige problemer eller motorstopp kan du ringe veiassistanse eller din lokale bilutleier. Auto Europe sin refunderbare egenandel med Super Cover dekker deg ved punktering, reperasjoner og skifting av dekk opp til cirka 5000 kroner. Dette dekker også reperasjoner langs veien og enkelte avgifter. Les mer hvilke dekninge som tilbys og finn den som passer best for deg, enten det fra utleier eller Auto Europe. Ha en flott reise – hilsen oss hos Auto Europe!