Om vinteren når det er mørkt om morgenen og kvelden, og kanskje tåke og snø når vi drar ut på veien, møter vi ofte sjåfører som egentlig ikke virker å vite hva billysene brukes til. Det kan være alt fra sjåfører som kjører med halvlys og front tåkelys eller ikke slår av fjernlys for møtende trafikk. I dagens blogg tenkte vi at vi derfor benytte anledningen til å fortelle deg nøyaktig hvilke regler som gjelder når og hvordan bilens lys skal brukes.
Fjernlys er bilens sterkeste lys. For å gi deg kjøre best mulig sikt, brukes fjernlys så ofte som mulig når du kjører om natten. Unntak er ved veldig sterk tåke, eller såkalt snørøyk, da kan lyset reflekteres og føre til kortere synavstand sammenlignet med nærlys. Det er også 3 forskjellige anledninger når en ikke bør bruke fjernlys.Ved tilfredsstillende belysning - dette betyr at ingen deler av veien er mørk og sjåføren ikke har noen fordel av fjernlys.Ved møtende trafikk - møter med alle typer kjøretøy som andre biler, lastebiler, tog, trikker, busser, etc. i fare for at føreren av disse blir blendet. Slå ikke av fjernlys ved fotgjengere da du ser dem mye bedre med fjernlys på.Når du kjører bak en annen bil - Hvis du kjører nær kjøretøyet foran deg, kan sjåførene bli blendet via bakspeilet.Tips! Det er viktig før befaring av bilen at du sjekker at de to lysene fungerer da ikke-fungerende lys fører til anmerkning
I Norge må du alltid ha frontlykter tent under kjøring. Det er lovpålagt og det er vanlig å kombinere nærlys og parkeringslys. Men du aldri kombiner billysene som følger:Nærlys og tåkelysNærlys og kjørelysNærlys og ekstralys
Disse lysene er for at bilen skal bli sett. I dagslys når du har god sikt kan DRL brukes i stedet for nærlys. De kan således ikke brukes for eksempel i skumring, ved daggry, regn, tåke eller lignende forhold med nedsatt sikt. Ikke alle biler er utstyrt med kjørelys.
For å forsterke hovedstrålen til bilen kan det være tilknyttet lys som er montert på bilen. Det finnes to forskjellige typer:Spotlights - forsterker lyset og gir føreren bedre sikt.Kurvelys - belyse mer og gi deg en bredere stråle.Ekstra lys skal aldri brukes i kombinasjon med nærlys.
Hvis du stopper eller parkerer bilen når det er dårlig sikt, slik som i skumringen, lysene brukes. Dette er slik at andre bilister kan se kjøretøyet. Du trenger ikke å bekymre deg for at parkeringslysene vil tappe batteriet, fordi de er energieffektive og kan stå på i mange timer før batteriet er utladet.
Tåkelys foran er sterkere og er derfor spesielt effektiv i tåke. Ved dagslys kan du bruke tåkelys i stedet for nærlys, men du bør aldri kombinere de to. Hvis du kjører i mørket, er det kun tillatt å erstatte nærlys med tåkelysene dersom de rådende værforhold er tåke eller kraftig regn. Du ser på dashbordet at tåkelys er slått på.Tåkelys bak - er en veldig sterk røde lys på baksiden av bilen som brukes slik at bilen bak deg vil se deg klart til og med i meget redusert sikt.Akkurat som regn, er det ikke tilrådelig å kjøre med fjernlys i tåke fordi forskjellig lysbrytning kan gjøre at førersikten er hemmet.
Røde lys på baksiden av kjøretøyet på baklysene og indikatorer, samt bakvinduet på noen biler. Lyser når du trykker på bremsepedalen for å advare andre sjåfører.
Lys med hvitt lys som er plassert på baksiden av bilen og som kommer på når du setter den i revers. Et kjøretøy kan bare vise hvitt lys foran unntatt ved nettopp revers.Ryggelys (baklys) - Dine baklys og ryggelys, to lys med røde lys som lyser opp samtidig som dine halv-, hel- og parkeringslys.Blinklys (Blinklys) - Er oransje blinkende lys og er vanligvis bak, foran og på siden av bilen.
Skal brukes ved nødstopp og lignende for å advare andre trafikanter. Kan brukes til tauing, men er ikke et krav. Knapp for nødblink plassert på instrumentpanelet og er vanligvis en rød trekant.
2 lamper som sitter like over nummerskiltet. Lyser samtidig som halv-, hel- og parkeringslysene.Kjør forsiktig ute på veiene!