Hvis du planlegger en tur til Italia må du vite om ZTLer. I vår ZTL-guide nedenfor finnes all informasjon du trenger for å kjøre bil i en italiensk by. Finn ut hva ZTL er, kartinformasjon om hvilke områder som bør unngås og detaljer om hva som vil skje hvis du blir tatt i å kjøre i en ZTL.
Den vanligste årsaken til at klienter får en bot når de kjører leiebil i Italia er fordi kjører inn i en ZTL. Noen ganger er mann ikke klar over at en ZTL finnes, og ofte gjenkjenner man ikke skiltenes om en ZTL. Here er en liste med de mest stilte spørsmålene når du leier en bil i Italia med Auto Europe.
ZTL står for “Zona a Traffico Limitato” eller begrenset kjøreområde. Det er et område i sentrale deler i italienske byer der trafikken er begrenset. De finnes ikke i alle italienske byer, men det er vanlig i store byer som Firenze, Roma og Pisa.
I strid med hva mange tror så har hver eneste inngang til en ZTL et tydelig skilt som indikerer at du kjører inn i en ZTL. Skiltet du må se etter er en hvit sirkel med rød kant på en hvit bakgrunn. Over sirkelen vil du se teksten: Zona a Traffico Limitato. Under sirkelen finnes mer informasjon om det spesifikke ZTL-området. For eksempel: 07.30-19.30 betyr at det er trafikkbegrensninger mellom 07.30-19.30. En annen måte å se at du kjører inn i en ZTL er at det finnes sikkerhetskameraer ved siden av veien.
Det varierer fra by til by, men lokale innbyggere og kollektivtransport er oftest tillatt i en ZTL. Ikke anta at det er greit å kjøre inn i en ZTL bare for andre kjøretøy er på vei inn der. Se alltid etter skilt.
Du kan spørre hotellet ditt å registrere nummerskiltet ditt til lokale myndigheter. Dette er vanligvis gratis, men pass på å dobbelsjekke dette med hotellet ditt før du reiser. Ikke kjør bilen din inn i en ZTL før dette er bekreftet. Selv om du kan kjøre inn i ZTLen der hotellet ligger, betyr ikke det at du kan kjøre i alle ZTLer i byen.
Da vil du bli bøtelagd. Det finnes kameraer langs ZTL-grensene som registrerer nummerskiltene på biler som kjører forbi, og du kan bli bøtelagt hver gang du kjører forbi en, noe som betyr at du kan bli bøtelagt mer enn en gang for en enkelt innkjøring.
En typisk bot er mellom 80 og 300 Euro hvis du kjører inn i en ZTL uten tillatelse. Prisene varierer avhengig hvilken by du kjører i. På toppen av dette vil leiebilselskapet ditt kreve et gebyr fra deg. Dette gebyret vil bli belastet fra kredittkortet ditt som du oppgav når du leide bilen din.
Politiet vil kontakte leiebilselskapet, som vil gi dem adressen din, hvor boten vil bli sendt. På toppen av dette så krever normalt leiebilselskapet et eget administrasjonsgebyr per bot, som belastes kredittkortet som ble gitt når du hentet bilen.
Det er kundens ansvar å bli informert om lovene og forskriftene i landene de reiser til.
ZTLer er ment for å redusere trafikk i områder av historisk og kulturell interesse. Trafikkbegrensninger senker forurensningsnivået og gir rom for å skape mer fotgjengervennlige områder på steder som ofte besøkes av store mengder turister.
Roma ZTL kartBegrensede kjøreområder |
Firenze ZTL kartBegrensede kjøreområder |
Milano ZTL kartBegrensede kjøreområder |
Pisa ZTL kartBegrensede kjøreområder |
Du tror kanskje at du unngår problemet med å kjøre inn til ZTL-soner på turen til Italia ved å bruke en GPS eller navigasjonsenhet, men vær oppmerksom på at disse ikke alltid informerer deg om du er i ferd med å kjøre inn i en ZTL-sone.
Dette skyldes at GPSer vanligvis ikke inneholder informasjon om ZTL-områder eller deres grenser på grunn av at regelverket bestemmes av hver by og at de gjerne endres med jevne mellomrom, og det vil vanligvis bare beregne deg den korteste mulige ruten til din valgte mål. Du bør derfor være klar over at dette kan føre til at du ved et uhell kjører inn i ZTL-soner og følgelig blir bøtelagt.
Trafikinformasjon i Italia - fulstendig guide til trafikkregler og kjørekrav
Tips till din bilutleie - Reisetips og information til din ferie med leiebil